Hoofdbaas!

We gaan heel normale dingen doen in deze cursus, zoals miauwen als katten, een eigen woordenboek maken, tekenen zonder na te denken, op iedere mogelijke manier een lichtknopje indrukken en spaghetti maken met chocoladesaus. Waarom? Waarom niet! Ik wil heel graag met jullie grenzen opzoeken en verleggen. Waarom doen we wat we doen? Wie bepaalt wat normaal is en zijn wij het daar mee eens? We zijn allemaal onze eigen baas, we zijn vrij, oneindig creatief en in verbinding met anderen. Hoe gaan wij daarmee om? Dat gaan wij ons afvragen door te spelen, praten, denken en maken. Vergeet niet te voelen! In de cursus gaan jullie niet van mij leren, maar van jezelf en elkaar leren. Ik zal steeds een leuk plan hebben voor een les, maar als jullie een ander idee hebben dan kunnen we dat gaan doen, kinderen zijn de baas.

Hoe ziet een les eruit

We beginnen de dag met een vreemd spel waarmee we kunnen lachen. Daarna gaan we in een kring zitten (op de grond of op de tafel, misschien zelfs op een stoel als je een echte rare vogel bent) en praten we over wat we die dag willen doen. Dan gaan we doen wat we daarvoor hebben besproken. Soms doen we dat in groepjes, soms alleen en meestal mag je zelf kiezen! Hierna is het tijd om weer in de kring te komen voor thee en een koekje. We gaan dan praten over wat we hebben gedaan en hoe we het vonden. Ook gaan we nadenken over wat we de week er op willen doen (ik heb altijd wel een plannetje hoor!), zodat ik dat voor ons kan voorbereiden.

Doel van de cursus

Waar deze cursus aan de oppervlakte misschien simpel lijkt, berust hij op theorieën en ervaringen over filosoferen met kinderen. Ik geloof dat we kinderen veel beter kunnen voorbereiden op zelfstandigheid, iets dat je vanaf het begin van je leven al in je hebt. Graag reik ik handvatten aan, aan wezens met een bewustzijn (in dit geval kinderen) voor leven, denken, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Verschillende invloeden voor het concept, vorm en de inhoud van de cursus zijn:

  • Authentieke kunsteducatie van Emilie Heijnen,
  • De ideeën over zelfverwezenlijking van o.a. Foucault en Kierkegaard,
  • Het democratische onderwijs waar ik veel heb gezien en geleerd over vrijheid, verantwoordelijkheid en intrinsieke motivatie bij kinderen,
  • Vernieuwende gedachten over mentale gezondheid die buiten het therapeutisch kader stappen en het juist benaderen vanuit luisteren naar je gevoelens, lichaam en behoeften en existentiële vraagstukken aangaan met kunst en zonder problematisering,
  • Het afstudeeronderzoek door Merel Zoomers (“Wie bepaalt jouw raar en waar?”).

Wat kan er geleerd worden?

  • Naar jezelf luisteren en jezelf serieus nemen,
  • Alles durven bevragen, zoals regels die ons worden opgelegd. Waarom zou die regel bestaan en hoe zou onze wereld eruitzien als we het anders zouden doen? Volg ik regels omdat ik anders gestraft wordt, of omdat ik er in geloof?
  • Regie en vrijheid pakken zonder die van een ander te beperken,
  • Wat zijn mijn normen en waarden?
  • Wat maakt mij blij? Wat niet? Wanneer voel ik mij krachtig?
  • Hoe communiceren we met elkaar?
  • Kunnen we het denken even loslaten?
  • Hoe maak ik een fijne plek van mijn gedachten/beleving

Docent

Meer informatie over de docent, Emilie Vrijmoed, kun je vinden op de docentenpagina.

Locatie

De cursus wordt gegeven bij Parnassos. Een uitgebreide beschrijving van alle locaties, vind je onder locaties.

Kosten

Kijk hier voor de kosten.

Materiaalkosten

Voor deze cursus brengen wij maximaal €1,50 per keer aan kosten voor materiaal in rekening.

Heeft u een vraag? neem dan gerust contact met ons op: