Docenten

Abeka (docent creatief smartphonegebruik)

Abeka

Abeka is een verhalenverteller en filmmaker, met een passie voor het echte verhaal achter elke scene of shot. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in de mediawereld als videojournalist, producer en editor. Hij heeft daarvoor veel gereisd door Afrika en Europa. Hij is betrokken geweest bij het maken van films en documentaires voor verschillende organisaties, bedrijven en international media houses, zoals ICRC Kenya Delegation, Human Right Watch, FAO Africa Regional Office, European Union, CNN, BBC Aljazeera en Associated Press.

Abeka is oprichter en directeur van Moving Minds Europe, een productiebedrijf met Europa als basis, maar met filialen in Afrika.

Anne Pater (docente Muziek PLUS)

Anne Pater

Ik ben Anne Pater en ben in januari 2018 afgestudeerd als Docent Muziek aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Als kind heb ik een jaar blokfluitles gehad en wilde daarna heel graag piano leren spelen dus ging ik op les. Ik kom uit een muzikale familie dus ik treed ook regelmatig op met mijn broer, zussen en moeder. Vooral het samen zingen vinden we erg leuk.

Na negen jaar pianoles kwam ik erachter dat ik mijn passie voor muziek graag wilde delen met anderen en ging daarom Docent Muziek studeren. Tijdens deze studie vond ik vooral de basisschool stages heel leuk en leerzaam en kreeg ik veel interesse voor het vak dirigeren. Bij de CursusBSO wil ik de kinderen net zo enthousiast maken voor muziek zoals ik dat zelf als kind ervaarde. Samen muziek maken en de eigen creativiteit stimuleren vind ik daarbij heel belangrijk.

Momenteel geef ik muziekles op basisscholen, ben ik dirigent van het vrouwenkoor Vocal Venture (in Utrecht) en werk ik daarnaast als Game Master bij escaperoom The Loophole. Verder maak ik koorarrangementen en zing ik in de band Alien Rose.

Anna Stam (docente Chill-out en Musical)

Anna Stam

Ik ben Anna Stam, geboren in Zeist (1988) en voornamelijk opgegroeid in Leusden. Momenteel woon ik met mijn vriend Bart en poes Loesje in Culemborg.

Mijn liefde voor theater is ontstaan in groep 7 van de basisschool waar ik mijn eerste toneelervaring opdeed als Scrooge tijdens het kerstschimmenspel. Tijdens de middelbare school was ik steevast elke vrijdagmiddag te vinden bij de toneelclub terwijl vriendinnen al aan het weekend begonnen. In deze periode heb ik ook buiten schooltijd veel musical- en dramalessen gevolgd. Na de middelbare school ben ik Theater-, Film- en Televisiewetenschappen in Utrecht gaan studeren en heb ik deze studie in 2010 in de richting van Theater afgerond.
Tijdens mijn studie werkte ik in de vakanties als animator op verschillende campings door heel Nederland. Het werken met kinderen vond ik echt fantastisch en dit miste ik dan ook in mijn opleiding. Ik ben daarom mijn liefde voor theater gaan uitvoeren binnen de kinderopvang. Hier heb ik als aanvulling mijn pedagogische diploma gehaald en ben ik uiteindelijk 6,5 jaar werkzaam geweest als locatiecoördinator van een Cultuur BSO in Maarssen. Ik heb in deze periode onder andere heel wat musicals geregisseerd, dramalessen gegeven tijdens/tussen/na schooltijd en succesvolle naschoolse musicalworkshops georganiseerd.

Met yoga kwam ik voor het eerst mee in aanraking toen ik nog een kind was. Niet door het zelf te doen, maar door op te groeien in een gezin waarin beide ouders naar yogales gingen en regelmatig hun matje in de woonkamer uitrolden. Inmiddels ervaar ik ook zelf wat de effecten van yoga zijn en hoe fijn het is door yoga en mindfulness rust en kracht te vinden. Deze ervaringen wil ik ook graag meegeven aan kinderen. In 2017 heb ik daarom mijn diploma voor docent Kinderyoga en docent Therapeutische Kinderyoga behaald aan de Jip & Jan Academie van Helen Purperhart.
Begin 2017 heb ik mijn eigen bedrijf MATS Kinderyoga & Theater opgericht en ga ik volledig verder als zelfstandige om op zoveel mogelijk plekken kinderen blij te maken. Met al mijn ervaringen van de afgelopen jaren wil ik door middel van theater en yoga kinderen helpen zich te ontwikkelen.

Theater en yoga hebben zeker overeenkomsten met elkaar. Ze zorgen allebei voor groei. Een theaterles draait om expressie. Kinderen leren zich te verdiepen in een personage, een verhaal te maken en dit tijdens een voorstelling te laten zien aan een publiek. Een yogales werkt precies andersom. Kinderen leren te luisteren naar zichzelf: wat vind ik fijn en wat voel ik? Waar een theaterles naar buiten is gericht, is een yogales meer naar binnen gericht. Deze twee disciplines zijn een mooie aanvulling op elkaar.

Anne Renders (docent Capoeira)

Anne Renders

Anne Renders is op haar 10e begonnen met dansen en wist al heel snel dat dit ECHT bij haar paste. Al snel was ze zeer fanatiek, trainde alle lessen die er werden gegeven op haar school en in het weekend deed zij de Opstapcursus/dansvooropleiding in Tilburg er nog bij. Ze is later architectuur en autonoom beeldende kunst gaan studeren, maar is daarnaast altijd blijven dansen. Totdat ze tijdens een uitvoering in 1999 van haar toenmalige dansschool een capoeirademonstratie zag. Zij was enorm onder de indruk en wilde meteen op cursus.

Zij werd leerling van een zeer gerespecteerde en beroemde capoeira mestre en medeoprichter van Grupo Capoeira Brasil, namelijk "Mestre Paulão do Ceará" bij wie zij nu nog steeds traint. Vanaf 2007 geeft zij les aan volwassen leerlingen van Grupo Capoeira Brasil in Utrecht en vanaf 2010 geeft zij ook dans- en capoeiralessen bij de CursusBSO.

Alexis Moran (docent 4- en 5-jarigen "in het Engels")

Alexis Moran

Ik ben Alexis Moran, native speaker Engels en moeder van twee zoontjes die ik tweetalig opvoed. Ik heb 10 jaar werkervaring in de kinderopvang en geef sinds 2012 Engelse lessen voor Bilingual Kids. Sinds september 2016 ben ik eigenares van Bilingual Kids Utrecht Oost.

Naast een bachelor Engels, heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk afgerond en een TEYL certificaat (Teaching English to Young Learners). Ik geef met veel plezier naschoolse Engelse lessen op scholen en BSO’s. Mijn lessen zijn speciaal ontwikkeld voor na school tijd: wij bewegen, zingen en knutselen veel tijdens de les. Meertaligheid bij kinderen en Engelse lessen geven zijn mijn passies, wat leuk dat ik dit met de kinderen van de cursus BSO mag delen!

Eemke Koppelman (docente Spioneren kun je leren en Willy Wortels Werkplaats)

Eemke Koppelman

Als kind was ik altijd aan het onderzoeken en uitvinden, dingen uit elkaar aan het halen en nieuwe dingen maken van de onderdelen. Knutselen was mijn lust en mijn leven, en dat is het eigenlijk tot op de dag van vandaag gebleven!

Zo ben ik na de PABO de kunstacademie gaan doen en in het bijzonder theatervormgeving, omdat daar alles wat ik leuk vind samenkomt: verhalen verzinnen, nieuwe werelden creëren en dat liefst samen met een groep mensen doen. Bovendien was het ook heel praktisch: decors verzinnen en bouwen, kostuums bedenken en maken, etc.

Inmiddels heb ik sinds 1994 een eigen bedrijf: Eemke Koppelman Createur d'Ambiance, dienstverlening voor uitvoerende kunst. Naast theatervormgeving doe ik veel decoratiewerk voor feesten en evenementen, muurschilderingen e.d.

Maar het lesgeven aan kinderen is mij ook altijd blijven boeien en naast mijn theaterwerk ben ik dit blijven doen als creatieve workshopbegeleider, als techniek-docent en op kinderfeestjes. Meestal creatieve lessen, maar de laatste jaren ook techniek en wetenschap. In het schooljaar '12-'13 gaf ik techniek- en wetenschapsles op een basisschool bij groep 1/2 t/m 6.

Bij mij staat niet het eindresultaat centraal, maar de weg ernaartoe. Nieuwsgierigheid is hierbij het belangrijkste: vragen stellen en uitproberen, zo kom je erachter hoe iets werkt en waarom en of het ook anders kan.

Esther van Wageningen (Coordinator Voorwaarts)

Esther van Wageningen

Na mijn opleiding Creatieve Therapie (richting beeldende vorming) werkte ik een aantal jaren als beeldend therapeut met jongeren met leer- en gedragsproblemen. Ik werkte samen met een dramatherapeut en vond dit zo interessant dat ik in 2004 de opleiding voor dramadocent en theatermaker ging volgen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Tegelijkertijd deed ik een opleiding voor poppenspeler.

Hierna werkte ik een tijd als dramadocent in het onderwijs, op lagere en middelbare scholen en in de kinderopvang. In 2013 kreeg ik de kans om te gaan werken als dramatherapeut en speltherapeut. De perfecte combinatie van mijn twee studies. Ik vind het geweldig om via drama en andere kunstvormen kinderen te helpen om bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen te krijgen, om te gaan met lastige situaties, emoties te uiten en voor zichzelf op te komen.

Naast mijn werk als therapeut en docent ben ik ook zangeres en moeder van een dochter van 5. Ik ben 37 en woon in Utrecht.

Hiu Jen Lai (docente Fantasie Atelier)

Hiu Jen Lai

Mijn naam is Hiu Jen en ik werk als beeldend kunstenaar en beeldend docent. In 2014 ben ik afgestudeerd als ‘Docent beeldende kunst en vormgeving’ aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na mijn opleiding ben ik gaan specialiseren in het ontwikkelen van creatieve beeldende lessen en het geven daarvan op verschillende plekken, o.a. aan zwerfjongeren. Experimenteren, (zelf)ontwikkeling, verbinden en het ontdekken van eigen beeldend vermogen staan daarin centraal.

Ik geloof dat kunst binnen de educatie een bijdrage kan leveren aan het kweken van meer begrip, bewustzijn en het verlenen van nieuwe betekenissen. Zo probeer ik in mijn lessen het creatieve brein te stimuleren en anders te kijken naar wat er allemaal mogelijk is in onze dagelijkse routine, voorwerpen en omgeving. Hierdoor kun je anders kijken naar de wereld en je horizon verbreden.

Janneke Aronson (docente Fotografie)

Janneke Aronson

Als zelfstandig documentair fotograaf sta ik midden in de beroepspraktijk en laat ik me graag verrassen door situaties of personen die ik tegenkom. Die verwondering probeer ik ook terug te laten komen in mijn lessen als educator bij FOTODOK.

Ik (mede-)ontwikkel in samenwerkingen met scholen (basis-, middelbaar-, MBO) lessenreeksen, workshops en cursussen. Of ik nu met kleuters of pubers werk, het plezier en kennismaking met technieken om verhalen te vertellen staat voorop. Het geeft mij veel voldoening om ieder kind op zijn of haar eigen tempo stappen te zien zetten en aan zelfvertrouwen te zien winnen.

Marjolein de Leur (coordinator en docente Kook-bak combinatiecursus)

Marjolein de Leur

Mijn naam is Marjolein de Leur en ik geef de cursussen dans en koken op de CursusBSO.

In juli 2014 heb ik mijn diploma gehaald van de studie Culturele en Maatschappelijke Vorming. Koken en dans zijn mijn twee passies. Al vanaf mijn zesde jaar krijg ik dansles en het lesgeven heb ik van mijn dansdocent zelf geleerd. In de loop der jaren ben ik steeds meer gaan lesgeven en in 2013 ben ik met mijn eigen dansschool begonnen.

Koken is mijn tweede passie. Vroeger zat ik vaak in de keuken wanneer mijn vader aan het koken was en keek ik hoe hij dat deed. Soms hielp ik hem dan ook. Want, ook al lustte ik alleen maar pannenkoeken en patat, ik vond het wel leuk om zelf iets klaar te maken. Nu ik inmiddels ook andere dingen heb leren eten, vind ik het heerlijk om te koken voor vrienden en bekenden.

Deze twee passies wil ik graag delen met de kinderen van de CursusBSO. Ik vind het leuk om kinderen iets te leren. Hen te zien groeien en hun eigen creativiteit zien gebruiken vind ik het mooiste wat er is.

Maartje Bakker (docente Wobbelyoga)

Maartje Bakker

Na de Pabo in Rotterdam, met Montessorispecialisatie, heb ik orthopedagogiek in Groningen gestudeerd. Tijdens mijn masterstage ging ik naar Sint Maarten, in het Caribisch gebied. Vervolgens volgden ruim drie jaar van werken in zorg en onderwijs op dit eiland.

Terug in Nederland heb ik vijf jaar op Taalschool Utrecht gewerkt, een basisschool voor nieuwkomers. Dit heb ik de laatste twee jaar gecombineerd met het volgen van de post-academische opleiding tot schoolpsycholoog. Sinds november 2017 werk ik als consulent Passend Onderwijs bij SWV Utrecht PO.

Naast mijn werk is yoga mijn passie. Het helpt me de onrust van de grote wereld klein te maken. In een wereld vol spanning en prestatie, samen met kinderen ontspannen. Een veilige, fijne plek voor alle kinderen, waar iedereen zichzelf mag zijn. Zie voor meer informatie de website van mijn eigen bedrijf: Parelgolf.

Monique Gelissen (docente handwerken)

Monique Gelissen

Ik ben Monique Gelissen en heb een opleiding tot docent Tekenen en Textiele werkvormen in Utrecht gevolgd. Ook heb ik een opleiding tot grafisch vormgever gedaan.

Nadat ik een tijdje les gegeven had op verschillende middelbare scholen, ben ik bij een uitgeverij gaan werken. Leuk om te doen, maar ik miste toch wel het maken van iets leuks. Samen met een vriendin begon ik toen met een klein bedrijfje voor tassen, dienbladen en schilderijtjes. We hadden als motto: zelf gevonden en zelfgemaakt. Zo maakten we bakjes door memorykaartjes aan elkaar te haken en gebruikten we armbandjes om ronde schilderijtjes te haken.

Bij alles wat ik doe vraag ik me af of er een andere manier is, met meer van mezelf en minder belasting voor het milieu. Ondertussen is dat zo’n gewoonte geworden dat ik altijd op zoek ben naar nieuwe projectjes en daar heel veel plezier aan beleef. In mijn cursus creëer ik ruimte voor spelenderwijs onderzoek, eigen creativiteit en een persoonlijk resultaat!

Raisa Verboom (docente Muziek Plus)

Raisa Verboom

Hallo, mijn naam is Raisa Verboom en ik verzorg voor de CursusBSO de Muziek Plus lessen. In juli 2014 ben ik afgestudeerd als Docent Muziek aan het Utrechts conservatorium. Van kinds af aan ben ik al bezig met het maken van muziek. Ook ik begon met AMV (algemene muzikale vorming) lessen, kinderkoren, blokfluitlessen en koos daarna voor klarinet als instrument. Met mijn klarinet heb ik jarenlang in symfonieorkesten in Nieuwegein gespeeld. Door deze ervaring heb ik geleerd dat samen muziek maken en beleven het aller-leukst is. Muziek bindt en geeft kinderen een podium om zich te laten zien en te ontwikkelen. Als muziekdocent wil en moet ik hieraan bijdragen!

Naast het werken voor de CursusBSO ben ik als muziek/zangdocent voor verschillende culturele centra en muziekscholen actief en werk ik als dirigent bij een kinderkoor en jongerenkoor. Daarnaast treed ik als uitvoerend zangeres geregeld op en zing ik in een closeharmonykoor waarbij vooral veel jazz, pop en soul wordt gezongen.

Wendy van Zanten (Inval)

Wendy van Zanten

Mijn naam is Wendy van Zanten. In 1999 ben ik afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Sindsdien heb ik beeldend en fysiek theater gemaakt en gespeeld en werk ik als docent Theater en Beeldend voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Sinds 2015 maak ik de prentenboekenserie 'Wolkenmannetje', dat zijn Zoekboeken voor 3+.

Met mijn rust en creativiteit zet ik kinderen aan tot het ontdekken van hun eigen kwaliteiten. En zij geven mij steeds weer een verrassende nieuwe kijk op mijn eigen werk. Ik vind het belangrijk dat de kinderen bij het maken van kunst of een voorstelling vanaf de start betrokken worden. Een les bij mij is flexibel en buigt mee met de behoeften van de kinderen.

Wietske Volgels (docente Circus)

Wietske Vogels

Ik ben Wietske Vogels, woon in Tienhoven en ben circustheatermaker. Uit wat ooit begon als een hobby vuurdansen, is mijn passie voor circus ontstaan.

In 2007 ben ik de opleiding ‘Circus and Performance Art’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg gaan volgen waar ik in 2011 afstudeerde. Sindsdien maak ik acts en voorstellingen voor festivals, theaters en scholen. Meestal voor familie- en kinderpubliek. Daarnaast geef ik af en toe les en workshops. Ik heb verschillende disciplines beoefend: zwaaiende en statische trapeze, cloud swing, tissue, verticaal touw, partner acrobatiek. Maar nu draait alles bij mij om cirkels. Mijn voornaamste circusspecialisaties zijn hula hoop, ring manipulatie en luchtring.

Onlangs heb ik een clownsopleiding gedaan bij de School voor Clown & Leven hier in Utrecht. Erg leuk! Voordat ik de weg van het circus in ben geslagen heb ik gestudeerd en gewerkt in de zorg. Ik heb de opleidingen SPW en HBO-V afgerond en gewerkt in de verstandelijk gehandicapten zorg en kinderopvang.