Docenten en medewerkers

Wil jij hier ook onder komen te staan? Kom dan bij ons solliciteren! Stuur een mailtje naar algemeen@cursusbso.nl

Alexis Moran

Kleutercursus (gr.1/2) Engels

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Alexis Moran, native speaker Engels en moeder van twee zoontjes die ik tweetalig opvoed. Ik heb 10 jaar werkervaring in de kinderopvang en geef sinds 2012 Engelse lessen aan kinderen.

Naast een bachelor Engels, heb ik de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk afgerond en een TEYL certificaat (Teaching English to Young Learners). Ik geef met veel plezier naschoolse Engelse lessen op scholen en BSO’s. Mijn lessen zijn speciaal ontwikkeld voor kleuters: wij zingen en knutselen veel tijdens de les. Meertaligheid bij kinderen en Engelse lessen geven zijn mijn passies. Wat leuk dat ik dit met de kinderen van de CursusBSO mag delen!

Anna Stam

Musical

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Anna! Ik ben opgeleid als theaterwetenschapper aan de UU, maar ik vind het veel leuker om creatief bezig te zijn met kinderen. Uit je hoofd en in je lijf! Ik geef al jaren met plezier musicalcursussen voor de CursusBSO. Het is namelijk ontzettend fijn om met een vaste groep enthousiastelingen toe te werken naar een musicalvoorstelling. Iedere keer is het weer een feestje om het fanatisme van de kinderen te merken wanneer we met elkaar aan het oefenen zijn. Met altijd weer een spetterend optreden als resultaat! Naast musicaldocent ben ik yogadocent en geef ik graag yogalessen op scholen en na schooltijd. Deze twee disciplines zijn een mooie aanvulling op elkaar. Waar een theaterles naar buiten is gericht, is een yogales meer naar binnen gericht. Wederom uit je hoofd en in je lijf!

Anne Renders

Capoeira

Docente

Mijn verhaal

Met een dansachtergrond ben ik in 1999 gestart met capoeira aan het UCK bij Grupo Capoeira Brasil in Utrecht. Ik heb hiertoe besloten na het zien van een spectaculair optreden van deze groep. Het raakte me meteen en het was voor mij meteen duidelijk dat ik dat wilde gaan doen.

De cursus capoeira past enorm goed bij mensen met een speels karakter (en dus ook kinderen). Ik vind het doceren van capoeira inspirerend omdat kinderen minder remmingen/angsten hebben en geloven dat ze alles kunnen. Bij capoeira is dergelijk lef handig. Het is prachtig om mee te maken hoe kinderen door middel van capoeira zichzelf, hun lichaam, hun krachten leren kennen en hun valkuilen overwinnen. Daarom geef ik al zoveel jaar met veel plezier les aan de leuke kids van de CursusBSO.

Bente Wilms

Bente Wilms

De Tekenclub, kleutercursus

Docente

Mijn verhaal

Hoi! Ik ben Bente, werkzaam als beeldend kunstenaar en kunstdocent, waarvoor ik twee studies heb afgerond aan de HKU. Sinds enkele jaren geef ik kunstlessen op basisscholen en werk ik in de buitenschoolse kunsteducatie. Ik word blij van het creatief bezig zijn met kinderen en vind het leuk om prikkelend lesmateriaal te ontwikkelen.

Het plezier van het maken. Creatieve handvatten om jezelf te ontdekken en te uiten. Goed leren kijken naar de wereld om je heen, waardoor je deze beter leert begrijpen. Experiment, proces en persoonlijke ontwikkeling zijn voor mij belangrijke waarden. Geen goed of slecht en fouten maken hoort erbij.

Biniam Berhé

Assistent Sport & Spel

Docent, Assistent

Mijn verhaal

Ik ben Biniam Berhe Hail, 23 Jaar oud en heb de opleiding sport en bewegen afgerond. Ik vind bewegen heel leuk, daarom probeer ik ook dingen te doen die iets met bewegen te maken hebben. Mijn hobby’s zijn hardlopen en voetbal.

Cathelijne Kooi - van Dongen

Kidslab: Papier

Docente

Mijn verhaal

Mijn naam is Cathelijne en ik ben moeder van twee kinderen, die bij de CursusBSO verschillende cursussen volg(d)en. Als ouder ben ik blij met dit concept van opvang en cursus inéén, en ik vind het dan ook erg leuk dat ik daar nu zelf onderdeel van mag zijn.

Ik heb een technische achtergrond in Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft, en ben daarna overgestapt naar verschillende delen van het onderwijs, waaronder het primair onderwijs en de huiswerkbegeleiding. Nu begeleid ik kinderen tijdens technische worshops bij het KidsLab van de Bibliotheek Neude, of help ik ze verder bij een eigen project. Ik vind het heerlijk om met jonge kinderen te werken, kennis over te brengen en ze te zien ontdekken en groeien.

Een speciale band heb ik met 4- en 5-jarigen. Zet mij tussen een groep kleuters, en ik voel me als een vis in het water. Ik kan genieten van hun fantasiewereld en hun eerlijkheid (wat ze van dingen vinden), en zing en beweeg graag met ze tijdens mijn lessen.

Creatief blijf ik me graag ontwikkelen. Tijdens het eerste jaar Beeldende Kunst aan de HKU heb ik geleerd om op een andere manier naar de wereld om ons heen te kijken, en heb ik nieuwe materialen en technieken ontdekt zoals boekbinden.

In mijn vrije tijd wandel ik graag. Afgelopen zomer zijn we met het gezin het Pieterpad gestart vanuit Maastricht. Hopelijk komen daar binnenkort weer wat kilometers bij en als we dan onderweg ook nog een geocache vinden, is de wandeling compleet.

Cika

Cika Schulz

Street Art

Docent

Mijn verhaal

Ik ben Cika. Als artiestennaam gebruik ik Cika Annemae. Mijn passie ligt bij het maken van muurschilderingen. Ik houd ervan om ervan om te werken met grote potten verf, dikke kwasten en spuitbussen. Maar dat is niet het enige, ik vind het inspirerend om anderen te ondersteunen in hoe zij kunst maken. Vandaar dat ik ook les geef. Kinderen en jongeren hebben vaak toffe ideeën en ik help graag om die waar te maken. Anderhalf jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de opleiding Fine Arts and Education aan de HKU. Inmiddels werk ik als freelancer voor het geven van workshops, en het maken van muurschilderingen.

Naast het maken van kunst, houd ik van basketbal en thee. Voor een idee van wat ik maak, kun je kijken op: https://www.instagram.com/cika.annemae/

Coos van Dorsten

Klassiek tekenen

Docent

Mijn verhaal

Ik ben Coos van Dorsten en ik ben een enthousiaste en ervaren docent en illustrator die samen met zijn vrouw woont in Bunnik. Ik heb een passie voor het maken en overbrengen van kunst.

Sinds het halen van mijn kunstdocent diploma aan de HKU geef ik les aan verschillende doelgroepen waaronder kinderen. Ik vind het leuk om met kinderen te werken en hen te stimuleren om hun creativiteit te ontwikkelen. In mijn tekeningen probeer ik fantasievolle situaties te laten zien. Ik merk dat kinderen nog heel veel fantasie hebben en allerlei originele ideeën hebben.

Naast het geven van workshops geef ik ook les op een middelbare school en maak ik tekeningen die je hier kan bekijken: http://coosvandorsten.com

Eemke Koppelman

Willie Wortel gaat Goochelen, Spioneren kun je leren

Docente

Mijn verhaal

Als kind was ik altijd aan het onderzoeken en uitvinden, dingen uit elkaar aan het halen en nieuwe dingen maken van de onderdelen. Knutselen was mijn lust en mijn leven, en dat is het eigenlijk tot op de dag van vandaag gebleven!

Zo ben ik na de PABO de kunstacademie gaan doen en in het bijzonder theatervormgeving, omdat daar alles wat ik leuk vind samenkomt: verhalen verzinnen, nieuwe werelden creëren en dat liefst samen met een groep mensen doen. Bovendien was het ook heel praktisch: decors verzinnen en bouwen, kostuums bedenken en maken, etc.

Inmiddels heb ik sinds 1994 een eigen bedrijf: Eemke Koppelman Createur d’Ambiance, dienstverlening voor uitvoerende kunst. Naast theatervormgeving doe ik veel decoratiewerk voor feesten en evenementen, muurschilderingen e.d.

Maar het lesgeven aan kinderen is mij ook altijd blijven boeien en naast mijn theaterwerk ben ik dit blijven doen als creatieve workshopbegeleider, als techniek-docent en op kinderfeestjes. Meestal creatieve lessen, maar de laatste jaren ook techniek en wetenschap. In het schooljaar ’12-’13 gaf ik techniek- en wetenschapsles op een basisschool bij groep 1/2 t/m 6.

Bij mij staat niet het eindresultaat centraal, maar de weg ernaartoe. Nieuwsgierigheid is hierbij het belangrijkste: vragen stellen en uitproberen, zo kom je erachter hoe iets werkt en waarom en of het ook anders kan.

Eza Doortmont

BeeldBaas - Film en Fotografie

Docente

Mijn verhaal

Hoi! Mijn naam is Eza en ik hou van veel verschillende (creatieve) dingen, maar ik heb vooral een enorme fascinatie voor het vastleggen van verhalen.
Ik werk als filmmaker en maak met name documentaire films, maar ik ben ook fotograaf. Eigenlijk is de wereld om mij heen één grote inspiratiebron. Het normale en misschien saaie is voor mij het mooiste om te kunnen vangen.

Het liefst leg ik die wereld vast met mijn camera’s. Op oude filmcamera’s met videobandjes en analoge camera’s met rolletjes, maar ook gewoon met mijn telefoon of met een echte camera.

In mijn workshops over film en fotografie geniet ik ervan te zien hoe kinderen ontdekken welke mogelijkheden de camera te bieden heeft voor de verhalen die ze bedenken. Waar fantasie de vrije loop heeft  maar waarbij die verhalen ook snel tot een product leiden dat met anderen te delen is. Door ze gerichte kaders en opdrachten te geven, ontdekken ze de vrijheid van het stramien en de mogelijkheden van beeld.
Bij de cursusBSO kijk ik er naar uit om kinderen eerst alle mogelijkheden te bieden, om ze daarna de vrijheid te geven om te werken naar een echt eindproduct dat zij zelf willen maken!!

Hedda van der Kwast

Turnen

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Hedda van der Kwast moeder van 4 kinderen (16, 19, 22, 23 jaar). Ik ben sinds 12 jaar turndocent en hockeytrainer. Daarnaast werk ik graag met ouderen. Sinds vorig jaar geef ik turnles op de BSO met veel plezier. Het contact met de kinderen geeft voor mij veel voldoening. Elk kind is anders en dit geeft mij de uitdaging om uit hen het beste van zichzelf te halen. Als ik blije koppies zie aan het einde van de les dan denk ik; daar doe ik het voor!

Julianna van Steen

Pracht en Kraal, assistent Turnen

Docente

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Julianna. Ik ben 22 jaar en ben in januari verhuisd naar Nederland vanuit België. Al van toen ik jong was, ben ik graag super creatief bezig. Op school werd van niets blijer dan creatieve vakken. Ik zat op de Vrijeschool en leerde daar schilderen, tekenen, naaien, haken, breien, maar ook boetseren, mandenvlechten en koperslaan. Thuis werk ik veel aan tekeningen en schilderijen. Ook teken ik digitaal. Mijn passie voor kinderen was al vroeg duidelijk. Ik heb stage gelopen bij een kinder opvang en op de lagere school. Dit vond ik altijd fantastisch! Toen ik werd benaderd met de vraag of ik bij de Cursus Bso wilde werken, was er geen enkele twijfel. Het antwoord was, ja! In het afgelopen half jaar heb ik als ondersteuning gestaan op de verschillende locaties. In mei ben ik begonnen aan de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker. Dit betekent dat ik volgende september zelf cursus mag gaan geven. Joepie!!

Buiten het werken met kinderen en creatief bezig zijn hou ik ook van zingen en paardrijden. Ik ben een gigantische dierenvriend en kook ook graag. Zo, dat ben ik in een notendop. Ik kijk uit naar een mooie tijd waarin ik de kinderen veel kan leren over de wereld en zichzelf.

Lieke MacVille

Voorwaarts

Coördinator

Mijn verhaal

In 2020 heb ik de opleiding Fine Art & Design in Education op de HKU afgerond. Ik ben afgestudeerd als een kleine duizendpoot die veel kan en van alles leuk vindt. Ik heb onderzoek gedaan naar een burn-out, stress en de invloed hiervan op het creatieve vermogen. In de beeldende kunst ben ik verwonderd door vloeibare processen en optische illusies die ik het
liefst vastleg met mijn camera. Ik hou er van om met mijn handen te werken; veel frutselen, knutselen en knoeien. Ik haal mijn plezier ook uit het overdragen van technieken aan iedereen die hiervoor openstaat. Ik werk met veel liefde bij de CursusBSO waar ik creatief en sportief met kinderen in de weer ben. Het belangrijkste vind ik dat we plezier hebben en ontspanning kunnen vinden in wat we doen.

Lizet Willems

Zimihc

Coördinator

Mijn verhaal

Mijn naam is Lizet, ik heb theater met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn beide ouders zijn dramadocent en namen mij van jongs af aan mee naar vele voorstellingen. Ik ben bij wijze van spreken opgegroeid in de coulissen van het theater.

Ik heb veel toneelgespeeld, lesgegeven en theatervoorstellingen gemaakt. Wanneer ik met een nieuwe groep begin, kijk ik eerst goed wie de kinderen zijn en wat zij kunnen en willen. Op deze manier kan ik zien wat zij willen en kunnen leren.

Ik vind het heel belangrijk dat de sfeer in de groep fijn is. In een veilige, warme omgeving groeit je zelfvertrouwen en zit je lekkerder in je vel. Dit heb ik met name geleerd bij mijn opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming. Als dit aan de orde is kan je ook veel beter toneelspelen. Ik hou zelf vooral van toneelstukken waarbij het publiek zich helemaal kan inleven in het spel en de emoties van de acteurs. In de vorige periode heb ik dramales gegeven aan kinderen van 4 en 5 jaar en hier gaat het mij meer om emoties te leren kennen, dieren en mensen na te kunnen doen en zelfverzekerder te worden met bewegen en spreken.

Maartje Beem

Zimihc, Koken en bakken

Coördinator, Docente

Mijn verhaal

Hallo! Mijn naam is Maartje. Al op mijn zestiende ben ik terechtgekomen bij de CursusBSO voor een middelbare school stage. Dit vond ik zo leuk dat ik sindsdien niet meer weg ben gegaan. Jarenlang heb ik met heel veel plezier als ondersteuner bij de kook- en bakcursus gewerkt. Inmiddels heb ik mijn opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker afgerond en nu geef ik de kook- en bakcursus zelf. Zowel in de keuken staan als werken met kinderen zijn al lange tijd passies van me. Mijn moeder zei vroeger al tegen me “Maartje, jij moet later gaan bakken met kinderen.” Dat ik dat nu echt aan het doen ben vind ik super gaaf! Ik vind het leuk om tijdens de kookcursus samen met de kinderen te experimenteren met gezonde alternatieven en lekkere recepten

Margriet Pen

Griftpark, Knutselbubbel

Coördinator, docent, administratieve ondersteuning

Mijn verhaal

Mijn naam is Margriet Pen, ik ben 59 jaar, moeder van drie volwassen kinderen (en hun partners), oma van drie kleinkinderen en drie bonuskleinkinderen (en een 7e onderweg).

Ik kom uit Zutphen en groeide op bij ouders die creativiteit door de pap van alle kinderen mengden.

Aan het eind van mijn kindertijd beheerste ik veel verschillende technieken en was mijn creativiteit makkelijk toegankelijk.

Ik ging in Utrecht aan de Hogeschool voor de kunsten theater en drama studeren, maar heb weinig met die opleiding gedaan: een blauwe maandag in een theatergroep en een paar jaar als dramadocent op lagere school gewerkt, meer niet.

Ik ben wel altijd blijven creëren en zo werd ik steeds beter in de technieken die al ik beheerste en leerde ik, waar me dat leuk leek of nodig was, nieuwe bij.

Dat bleef niet onopgemerkt en dus werd ik gevraagd om op de school van mijn kinderen vormgevingsklusjes te doen en met de leerkracht van groep 7 samen de handarbeidlessen mee te bedenken en geven. Daarna werd het meer: een vormgevingsopdracht, een baantje op een andere school, workshops als vakleerkracht op verschillende BSO’s, open atelier in mijn eigen huiskamer en de laatste vijfenhalf jaar voorafgaand aan de CursusBSO als pedagogisch medewerker op een reguliere BSO, met de nadruk op knutselen. Ik werd daar bij mijn afscheid “knutselkoningin” genoemd, een groot compliment.

Kortom, een schat aan leermomenten en een bak aan ervaring.

Ik heb bijzonder veel plezier in het werken met kinderen en ik hou ervan de eigenheid van elk kind aan te spreken en te stimuleren. Ik hou ervan kinderen technieken te leren, ik hou er van ze iets te laten maken waar ze trots op zijn. Daarnaast leren zij (hopelijk) van mij, maar leer ik ook van hen, elke dag opnieuw.

Op de CursusBSO ga ik op drie dagen de cursus Knutselbubbel aanbieden. In deze cursus is heel veel mogelijk qua opdrachten en technieken en daar hou ik van, al was het maar omdat ik het ook nog steeds leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Het geeft ruimte en ook uitdaging. Als er heel veel kan, wat kies ik dan voor de groepen die er nu zijn? Dat laat zich elke keer weer aanzien, want ik bereid niet in 1x het hele blok voor. Ik hoop dat het me dan gaandeweg lukt een passende cursus te  geven voor de desbetreffende groepen. Tot nu toe is dat naar mijn idee gelukt.

Hergebruik zal in beide cursussen een plek hebben, want dat doe ik het liefst:

van iets ouds weer iets moois/nieuws maken.

Daarnaast zal ik twee dagen als coördinator op het Griftpark aan het werk zijn, een functie die ik erg leuk vind om te combineren met mijn cursussen. Ik hou van de verantwoordelijkheid en ik hou van het idee dat het ‘mijn’ tokootje is. Als eerste aanwezig en laatste vertrekken, als alles geregeld wordt en opgeruimd is, plus invloed hebben op hoe de locatie reilt en zeilt, vind ik prettig.

Marijn van Wilsum

KLEI!, assistent Turnen

Docent

Mijn verhaal

Hoi, Mijn naam is Marijn. Door verschillende materialen en technieken te ontdekken leer ik ook mezelf beter kennen. Daarom heb ik Fine Art and Design in Education gestudeerd aan de HKU. Ik heb toen iedere werkplaats veroverd en nog steeds kom ik hier regelmatig. Nu ik ben afgestudeerd lijkt mijn huis meer en meer op een atelier. Ik geniet hier enorm van keramiek, etsen en het lezen over kunst.

Werken met kinderen is voor mij een grote inspiratie. Kinderen zijn geboren kunstenaars. Ze hebben de speelse en experimentele houding waar veel kunstenaars jaloers op kunnen zijn.  Door expressie te geven aan gedachten en gevoelens kunnen we deze delen. Ik ontwerp lessen door verbindingen te leggen tussen de belevingswereld van de kinderen en het werk van diverse kunstenaars. Zo is kunst niet iets elitairs maar bevind het zich in het leven van iedereen.

Op de BSO heb ik de Knutselbubbel gegeven, de 4, 5 jarige cursus en aankomende periode start ik de Kunstbende. Vaak sla ik achterover van de mooie verhalen en inzichten die de kinderen opdoen tijdens het maken. De oneindige fantasie en enthousiasme krijgen vorm en hier word ik ontzettend gelukkig van.

Marné van Veenendaal

Kleutercursus

Docent

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Marné van Veenendaal. Creëren en creatief bezig zijn met kinderen zit mij in het bloed. In plaats van voor de klas staan, na mijn opleiding Handvaardigheid, koos ik ervoor creatieve cursussen te maken en deze te geven in buurthuizen en in mijn atelier. Mijn mozaïekpassie is ontstaan na de Vrije Academie voor Beeldende Kunst in Driebergen en kennismaking met mozaïek in Marokko.

Mijn bedrijfsnaam veranderde van ‘Atelier Vieze handen’ in ‘Mozaïekmonumenten’.

Ik werkte een aantal jaar voor het UCK als beeldend docent, gaf kindercursussen in Bunnik en werk op bso’s. Het werken met kinderen geeft mij altijd veel plezier, door hun speelsheid, spontaniteit, leergierigheid en ongebreidelde fantasie. Ik vind het leuk hen nieuwe dingen aan te leren, vrij te laten in de uitvoering van een opdracht, terwijl ik ondertussen tips aanreik of vragen stel over hun werk.

Ik geef doe mozaïekprojecten i.s.m. met scholen of organisaties, zoals bijvoorbeeld het maken van mozaïekbanken en de 17 mozaïektegels op de Croeselaan, die het SDG mozaïekpad (Sustainable  Development Goals) vormen. En geef cursussen, workshops, mozaïekfeestjes voor jong en oud,

Kunstenaars, reizen, natuur, en duurzaamheid, zijn mijn inspiratie. In mijn mozaïeken maak ik bijvoorbeeld gebruik van oud porselein en aardewerk.

In mijn cursussen, Kunstcode kraken en Creatief Atelier komen deze inspiratiebronnen tot uiting en werken we met een grote verscheidenheid aan materiaal. Zowel gerecycelde- als nieuwe materialen. Ik kijk ernaar uit om met de kinderen aan de slag te gaan.

Melde van Dijk

Kleutercursus

Docent

Mijn verhaal

Hoi, ik ben Melde en ik ben vakleerkracht muziek in het basisonderwijs. Eerst ben ik afgestudeerd op het HBO als Muziektherapeut, en daarna heb ik een opleiding aan het Conservatorium gedaan om ook muziekdocent te worden. Elk jaar volg ik steeds bijscholingen om inspirerend en vernieuwend te blijven werken. Sinds al heel wat jaartjes geef ik met veel plezier muzieklessen aan de groepen 1 t/m 8 op verschillende scholen. Ook geef ik muziek cursussen en ukelele les na
schooltijd. Met kinderen werken geeft mij veel voldoening: kinderen in mijn muzieklessen zijn onderzoekend, spontaan, leren graag en creëren verrassende dingen. Ik vind het altijd een leuke uitdaging om kinderen met elkaar plezier te laten hebben terwijl ze zich in verbinding met elkaar muzikaal kunnen uitdrukken. Creatief bezig zijn is mijn
speerpunt: nieuwe dingen ontdekken of zelf maken/ verzinnen. Het leuke is dat als je goed samenwerkt in de muziek, het ook nog eens fantastisch gaat klinken! Het lijkt me inspirerend om ook op de cursus BSO ukelele les te komen geven aan
een enthousiaste groep kinderen. Met plezier maken en in contact met elkaar zijn, staan bij mij voorop, en kijk eens hoe snel en met gemak je zo nieuwe muzikale vaardigheden leert! Voor je het weet kun je al 10 liedjes op de ukelele spelen, en erbij zingen. Op naar een geweldige voorstelling met misschien wel 10 ukeleleles!

Michelle Buffart

Parnassos, assistent Klassiek Tekenen

Coördinator

Mijn verhaal

Ik ben Michelle, ik ben coördinator en docent.

Ik was eerst 4 jaar coördinator op Parnassos maar nu al weer een jaar op Voorwaarts.

Afgelopen blok gaf ik Knutselbubbel. Met de kinderen maakte ik elke week iets anders en nieuws. Komend blok geef ik: Huis én muis. Hierbij gaan de kinderen ook van alles zelf maken aan de hand van voorbeelden en naar eigen idee.

Ik werk vanaf 2017 voor de CursusBSO en ik heb het hier erg naar mijn zin, omdat ik veel vrijheid heb en er veel mogelijk is.

Van oorsprong ben ik Creatief therapeut, Beeldend. Daardoor heb ik aardig wat ervaring met diverse materialen en technieken. Op www.michellebuffart.com kun je mijn eigen schilderijen vinden. Ik heb al veel gewerkt in de kinderopvang, op het kinderdagverblijf en op het kinderinternaat. Ook heb ik in de horeca gewerkt, op de Hogeschool en in diverse winkels zoals bijvoorbeeld; Kitsch Kitchen & Ekoplaza.

Rachel Gerrits

Parnassos, Kleutercursus

Coördinator, docent

Mijn verhaal

Hallo, mijn naam is Rachèl. Sinds oktober loop ik stage bij de Cursus BSO.

Sinds 1993 woon ik in dit mooie statsie.

Na mijn studie, culturele antropologie, heb ik een trainersopleiding gevolgd en heb ik o.a. communicatie trainingen geven bij de SVB. Via mijn netwerk werd ik af en toe gevraagd om een workshop of training voor jongeren te geven.

Zo rolde ik het vak van sociale vaardigheidstrainer voor jongeren in en heb ik in samenwerking met de Raad voor de Kinderbescherming leerstraf trainingen gegeven aan jongeren van 13-18 jaar.

Na een burn-out heb ik het roer omgegooid en ben ik mijn creativiteit gaan her-ontdekken. Ik heb een aantal jaar in een atelier gewerkt en vind vooral ambachten leuk. Zie mijn Instagram: @masjel_creates.

Op een gegeven moment wilde ik toch graag weer met jeugd werken en heb ik een jaar lang bij ‘Het Wilde Westen’ meegewerkt in het kinderatelier. Via die weg kwam ik in aanraking met de CursusBSO en dat vond ik zó leuk dat ik nu de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker volg, om binnenkort een cursus te kunnen geven.

Dit blok werk ik mee op o.a de Werkplaats  en ik heb het naar mijn zin.

Ik ben graag buiten en hou ervan mij met behulp van wind of peddel over het water te verplaatsen. Sinds kort ook eronder in duikuitrusting. Daarnaast maak ik graag solo fiets-kampeertochten. Wildkamperen in Scandinavië bevalt me goed!

Wietske Vogels

Koken en Bakken, Circus Hoelahoep

Docente

Mijn verhaal

Uit wat ooit begon als een hobby vuurdansen, is mijn passie voor circus ontstaan.
Ik heb de opleiding ‘Circus and Performance Art’ aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg gevolgd. Daar heb ik verschillende disciplines beoefend: trapeze, doeken, acrobatiek, etc. Maar mijn voornaamste specialisaties zijn hoelahoep, ring manipulatie en luchtring.
Ik maak circustheater voorstellingen voor kinderen, straattheater en korte circusacts. Neem gerust een kijkje op www.wietskevogels.nl.
Voordat ik het circus-virus opliep heb ik de opleidingen SPW en HBO-V afgerond en een tijdje in de kinderopvang en verstandelijk gehandicapten zorg gewerkt.
Sinds 2018 werk ik met plezier bij de CursusBSO. Eerst als circus docent en daarna ook als docent hoelahoep en koken en bakken.

Xenia Wever

Patisserie

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Xenia Wever. Ik werk al zo’n 7 jaar met veel plezier bij de CursusBSO.
Daarnaast werk ik gedurende het schooljaar als coördinator bij een stichting in Lombok en daar vang ik elke woensdag kinderen uit de wijk op. In de zomer organiseer ik allerlei korte activiteiten en zomerkampen voor kinderen die thuis minder geld of gedragsproblemen hebben. Verder heb ik mijn eigen bonbonbedrijfje. Ik geef soms workshops en ik maak en verkoop bonbons. In mij vrije tijd ben ik graag creatief bezig (ik teken, schilder, knip en plak). Ik houd van experimenteren in de keuken en van reizen en lezen. Verder beoefen ik nu al zo’n 10 jaar capoeira.
Een vriendin heeft ooit gezegd: ‘Ik kan me geen Xenia voorstellen zonder kinderen.’ Toch was het voor mij zoeken naar wat ik dan precies wilde “worden”. Ik heb mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen afgerond en daarna mijn master Gezinspedagogiek.
Vervolgens heb ik ook nog de pabo gedaan. Ik heb gemerkt dat ik toch liever buiten een school, met een klein groepje kinderen en meer rust en vrijheid lesgeef. Ook staat creativiteit bij mij centraal.
Het werken met de kinderen op de BSO maakt mij gelukkig en in mijn werk probeer ik ook bij te dragen aan het geluk van de kinderen. Ik probeer ze zoveel mogelijk te leren en ze te inspireren. Ik probeer de cursus elke keer weer anders in te richten en nieuwe dingen met de kinderen uit te proberen. Ik geniet elke keer weer evenveel van het geven van de cursussen als van de interactie met de kinderen. Geen enkel kind is hetzelfde en ook elke groep is anders. Dat vind ik interessant en leuk! Als de kinderen het naar hun zin hebben, zich veilig voelen en zich gezien en gehoord voelen, als ik ze zie groeien, ben ik blij en is mijn doel bereikt!

Zoë Reef

Streetdance

Docente

Mijn verhaal

Ik ben Zoë Reef, 25 en ik geef met plezier de streetdance cursus op de CursusBSO. Ik dans al sinds voordat ik kon lopen en heb me op veel verschillende stijlen gefocust. Met name urban stijlen (hiphop, freestylen, house en locking), maar ook bijvoorbeeld modern en whacking. Nu focus ik me vooral op het doorgeven aan de volgende generatie. Het blijft me iedere dag opniew inspireren om te zien hoeveel kinderen kunnen halen uit dans. Zelfvertrouwen, leren samenwerken en vooral spelen en uitproberen: wat kun je eigenlijk allemaal met je lichaam? Om bijvoorbeeld te zien hoe kinderen soms een les binnenkomen met: ik kan niet dansen, en de les uitlopen nadat ze hun moves aan de rest hebben laten zien, is geweldig.

Naast mijn werk op de CursusBSO focus ik me veel op jongeren en talentontwikkeling. Zo werk ik in een jongerencentrum en bij Stichting Dynamic Arts, waar we jongeren stimuleren om hun passie in urban arts te achtervolgen.

Heeft u een vraag? neem dan gerust contact met ons op: