Mijn naam is Margriet Pen, ik ben 59 jaar, moeder van drie volwassen kinderen (en hun partners), oma van drie kleinkinderen en drie bonuskleinkinderen (en een 7e onderweg).
Ik kom uit Zutphen en groeide op bij ouders die creativiteit door de pap van alle kinderen mengden.
Aan het eind van mijn kindertijd beheerste ik veel verschillende technieken en was mijn creativiteit makkelijk toegankelijk.
Ik ging in Utrecht aan de Hogeschool voor de kunsten theater en drama studeren, maar heb weinig met die opleiding gedaan: een blauwe maandag in een theatergroep en een paar jaar als dramadocent op lagere school gewerkt, meer niet.
Ik ben wel altijd blijven creëren en zo werd ik steeds beter in de technieken die al ik beheerste en leerde ik, waar me dat leuk leek of nodig was, nieuwe bij.
Dat bleef niet onopgemerkt en dus werd ik gevraagd om op de school van mijn kinderen vormgevingsklusjes te doen en met de leerkracht van groep 7 samen de handarbeidlessen mee te bedenken en geven. Daarna werd het meer: een vormgevingsopdracht, een baantje op een andere school, workshops als vakleerkracht op verschillende BSO’s, open atelier in mijn eigen huiskamer en de laatste vijfenhalf jaar voorafgaand aan de CursusBSO als pedagogisch medewerker op een reguliere BSO, met de nadruk op knutselen. Ik werd daar bij mijn afscheid “knutselkoningin” genoemd, een groot compliment.
Kortom, een schat aan leermomenten en een bak aan ervaring.
Ik heb bijzonder veel plezier in het werken met kinderen en ik hou ervan de eigenheid van elk kind aan te spreken en te stimuleren. Ik hou ervan kinderen technieken te leren, ik hou er van ze iets te laten maken waar ze trots op zijn. Daarnaast leren zij (hopelijk) van mij, maar leer ik ook van hen, elke dag opnieuw.
Op de CursusBSO ga ik op drie dagen de cursus Knutselbubbel aanbieden. In deze cursus is heel veel mogelijk qua opdrachten en technieken en daar hou ik van, al was het maar omdat ik het ook nog steeds leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken en uit te proberen. Het geeft ruimte en ook uitdaging. Als er heel veel kan, wat kies ik dan voor de groepen die er nu zijn? Dat laat zich elke keer weer aanzien, want ik bereid niet in 1x het hele blok voor. Ik hoop dat het me dan gaandeweg lukt een passende cursus te geven voor de desbetreffende groepen. Tot nu toe is dat naar mijn idee gelukt.
Hergebruik zal in beide cursussen een plek hebben, want dat doe ik het liefst:
van iets ouds weer iets moois/nieuws maken.
Daarnaast zal ik twee dagen als coördinator op het Griftpark aan het werk zijn, een functie die ik erg leuk vind om te combineren met mijn cursussen. Ik hou van de verantwoordelijkheid en ik hou van het idee dat het ‘mijn’ tokootje is. Als eerste aanwezig en laatste vertrekken, als alles geregeld wordt en opgeruimd is, plus invloed hebben op hoe de locatie reilt en zeilt, vind ik prettig.