Door middel van een reis langs bijvoorbeeld de Seizoenen, het Heelal, de Zeeën, de Aarde, de Planten- en Dierenwereld krijgen kinderen meer zicht op hun kwaliteiten, ontdekken ze hoe ze meer Positieve Energie krijgen en zich beter kunnen ontspannen. Dit alles komt tot uitdrukking in een mix van Dans, Zang, Spel, Muziek, Tekeningen en Oefeningen. Deze mix sluit aan bij de leeftijd en de daaraan verbonden capaciteiten van het kind.
Voorbeeld: het spel De Poes en de Muis. Aan de kinderen wordt gevraagd om het volgende uit te beelden: Jullie zijn de poes, de poes ligt voor de verwarming, hij slaapt en ademt zachtjes, dan snurkt hij een beetje en hij snurkt steeds harder. Dan wordt hij wakker, hij rekt zich uit: 1 pootje, 2 pootjes, en dan de achterpootjes. Hij gaat staan en heeft honger en gaat op zoek naar de muis. (Het kind dat de muis is, heeft de docent aangetikt.) De muis piept. Tik de muis aan en ga terug naar de plek waar je net stond. De oefening wordt 3 x gedaan, met steeds 1 of meerdere kinderen als muis.
Of we ‘spelen’ het weer na op elkaars rug. De kinderen gaan in tweetallen achter elkaar zitten. Degene die achter zit wordt gevraagd om het weer dat past bij het seizoen uit te beelden op de rug. De docent geeft aan wat er uitgebeeld gaat worden. Regen bijvoorbeeld: Zacht en hard kloppen op de rug, Wind is blazen in de nek, Hagel is met de nagels zachtjes kloppen, de Zon schijnt: warmte blazen langs het lichaam. Degene die vooraan zit wordt gevraagd om te zeggen wanneer iets te hard, te zacht of te veel is. Zo bewaken kinderen zelf hun grenzen. Ze worden er ontspannen door, ze krijgen meer zicht op hun ademhaling en het respectvol aanraken van andere kinderen.